Auto

Ford Ranger Raptor: Cifrele nu impresionează la prima vedere - are „doar“ 213 CP, însă poate merge cu viteze de până la 100 km/h pe trasee unde un SUV obişnuit merge cu cel mult 30-40 km/h. Cum?

23 sep 2019 4955 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie
În concepţie europeană, automobilul sport are o gardă la sol cât mai mică, putere cât mai mare şi, de obicei, două uşi, iar întregul „pachet“ este concentrat asupra asfaltului. De partea cealaltă a Atlanticului lucrurile stau cu totul altfel.

Americanii apreciază pickup-urile mai mult decât oricare alt popor din lume. Apreciază puterea, versatilitatea şi capacitatea acestor maşini de a ajunge oriunde, cu orice în spate.

Din acest motiv, dacă în Europa aceste automobile sunt considerate a fi cai de povară, peste Ocean reprezintă un statement. Mai exact, vorbim despre bolizi care în continuare pot transporta mărfuri pe teren accidentat, dar acest lucru nu înseamnă că nu pot avea parte de cele mai puternice şi performante motoare.

Şi cine a spus că sportivitatea se poate manifesta doar pe asfalt? Cu această idee în minte cei de la Ford Performance, cunoscuţi pentru modelele ST, RS şi desigur, celebrul GT, au luat un Ford Ranger şi l-au transformat în Ford Ranger Raptor. Cifrele nu impresionează la prima vedere - are „doar“ 213 CP, însă Raptor poate merge cu viteze de până la 100 km/h pe trasee unde un SUV obişnuit merge cu cel mult 30-40 km/h. Cum? Are o suspensie specială, are un şasiu întărit, iar orice detaliu care ţine de trenul de rulare a fost special proiectat pentru a rezista oricărui tip de teren. Cui i se adresează? Celor pasionaţi de off-road, de trasee montane şi desigur fermierilor care doresc un vehicul deosebit, capabil să ruleze oricum şi în orice condiţii.

Faceliftul modelui Ranger a venit cu o adevărată revoluţie tehnică. Acum nu mai există dieseluri de 2,2 şi 3,2 litri, ci doar unul de 2,0 litri disponibil în trei versiuni - de 130 CP, 170 CP şi versiunea biturbo, de pe Raptor, de 213 CP şi un cuplu motor maxim de 500 Nm. Dune de nisip, trasee stâncoase sau drumuri de munte „unduitoare“ cu viraje strânse, toate pot fi parcurse fără niciun fel de probleme de noul Raptor. L-am testat pe dealurile şi munţii din Mărginimea Sibiului, unde localnicii au nevoie să străbată şi drumuri de pământ, dar şi cărări pietruite. Şi nu l-a speriat nimic!

Acelaşi Raptor vine cu o transmisie cu 10 rapoarte, prezentă pe Mustang şi camionetele F150 din SUA, iar cutia este atât de eficientă încât la 130 km/h ai sub 2.000 rpm, astfel încât consumul este unul minim.

Tocmai pentru a-l pune în valoare, Ford oferă mai multe tipuri de conducere prin sistemul Terrain Management System - de la Sport, la celebrul Baja, adică un mod sport special conceput pentru off-road, mod care transformă pickupul de 2,5 tone într-o adevărată maşinărie de devorat kilometri.

Există şi varianta Rock pentru drum pietruit, pentru nisip şi de-sigur, pentru asfalt. Cât de rapid este? Până la 100 km/h ajunge în 10,5 secunde. Da, este doar o cifră. Şi maşinile de raliu sunt limitate la 180 km/h. Important este că poate accelera atât de repede în condiţii în care multe maşini nu ar trece de 50 km/h.

Diferenţa dintre Raptor şi un Ranger obişnuit este simţită imediat. Raptor este gândit pentru a fi sportiv, maşina se simte încordată, lipită de drum şi inspiră încredere.

În ceea ce priveşte interiorul, scaunele sunt realizate dintr-o spumă specială pentru a asigura un confort sporit pasagerilor atunci când aleargă pe teren accidentat. Şi desigur, Ford a mizat acum pe o antifonare superioară şi pe un sistem de reducere a zgomotului exterior, astfel încât la interior pasagerii resimt un nivel de zgomot similar cu cel dintr-un automobil premium.

Deşi există pickupuri europene mai puternice, Raptor nu are până în acest moment niciun concurent direct, în condiţiile în care nu doar puterea contează atunci când mergi cu viteză pe terenuri neprietenoase cu suspensia.