Auto

Cum şi-au schimbat producătorii auto strategiile pentru a rezista: Acum, un constructor trebuie să acopere cel puţin zece segmente pentru a-şi mulţumi clientela. Galerie Foto

01 mar 2017 691 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

În urmă cu 20 de ani un constructor premium avea trei modele de bază şi cel mult unu sau două de nişă, printre care cu siguranţă se regăsea un roadster sau cabriolet. Acum, un constructor trebuie să acopere cel puţin zece segmente pentru a-şi mulţumi clientela.

Piaţa auto este una dintre cele mai exigente din lume, unde inginerii lucrează ani de zile proiectând şi testând automobile care vor fi lansate comercial la ani distanţă de munca lor. Dar tocmai pentru că cerinţele sunt tot mai diverse, iar clienţii nu mai doresc un automobil „bun la toate“, ci câte unul pentru fiecare ocazie, constructori precum Audi, BMW sau Mercedes-Benz sau chiar Land Rover şi-au extins gama intrând pe noi segmente. Cine şi-ar fi închipuit un SUV sport în anii ’90? Sau unul cabrio precum Range Rover Evoque? Sau o extindere a fiecărei „Serii“ de la BMW? Dar proiectarea unei game de SUV-uri de la clasa mică la cea de lux la Audi? Aproape nimeni.

După ce a lansat modele de maşini de teren mici şi compacte, Audi revine în liga superioară pentru a impresiona. Dacă până acum Mercedes-Benz cu GL, respectiv noul GLS „juca“ singur în segmentul SUV-urilor de segment superior, atât Audi, cât şi BMW au anunţat competitori pentru acesta.

La scurt timp după ce Audi a venit cu Q2, SUV-ul de clasă mică al mărcii, nemţii au prezentat în cadrul Salonului Auto de la Detroit conceptul viitoarei nave-amiral - Q8, un automobil de teren ce va concura în segmentul de lux cu Range Rover, Mercedes-Benz GLS şi poate chiar cu „fratele“ de concern Bentley Bentayga. Acesta urmează a fi lansat anul viitor, când de asemenea este aşteptat Q6, primul SUV electric al celor de la Audi.

Revenind la Q8, acesta va avea peste cinci metri lungime şi un ampatament de trei metri, însă de asemenea va fi cu 40 mm mai coborât decât Q7. Tocmai pentru a se menţine pe trendul „verde“ Q8 va veni cu un sistem de propulsie hibrid de tip plug-in.

Întocmai precum un SUV de lux, Q8 va putea fi echipat atât cu scaune individuale în spate, cât şi cu banchetă normală, iar portbagajul ajunge la 630 de litri.

În materie de design, Q8 propune celebra grilă octagonală „single frame“ flancată de farurile LED matrix, în timp ce conceptul vine cu jante de 23 de inchi şi frâne ceramice. În partea din spate, LED-urile se întind pe întreaga lăţime a hayonului, care cel mai probabil anunţă viitoarea semnătură luminoasă a Audi.

Cu toate că nu există imagini oficiale cu interiorul, schiţele dezvăluie cockpitul virtual al Audi de 12,3 inchi ce înlocuieşte ceasurile clasice de bord şi care vine cu o funcţionalitate mai mare şi o rezoluţie mai înaltă, alături de un nou concept de consolă centrală care propune un display de tip touchscreen, idee inspirată de la Tesla.

Sistemul de propulsie este format dintr-un motor pe benzină supraalimentat de 3,0 litri TFSI alături de unul electric ce-şi ia energia dintr-o baterie de aproape 18 kWh. În total, sistemul furnizează 450 CP şi 700 Nm de cuplu motor, suficient pentru a permite automobilului să accelereze de la 0 la 100 km/h în 5,4 secunde şi să ruleze cu până la 250 km/h. În plus, SUV-ul va avea, cu acest sistem, emisiii de sub 60 de grame de dioxid de carbon per kilometru parcurs, iar utilizând numai motorul electric, maşina va putea parcurge chiar şi 60 km doar cu ajutorul bateriilor, autonomie suficientă pentru naveta zilnică acasă-serviciu.

Planurile celor de la Audi includ de asemenea un viitor SQ8 pentru cei ce vor dori un model mai sportiv, care va veni cel mai probabil cu dieselul bi-turbo de 4,0 litri V8 de 430 CP de pe SQ7.

Cu toate că SUV-urile sunt din ce în ce mai multe şi variate, constructorii premium nu abandonează, ci continuă să extindă segmente şi nişe consacrate cu decenii în urmă.

Unul dintre aceste segmente consacrate este coupeul de clasă medie, cel care se adresează celor care doresc un automobil elegant, dar cu trăsături sportive, dornici de aventură.

BMW Seria 4, sau mai bine spus versiunea cu două uşi a Seriei 3, s-a evidenţiat printr-un design sportiv şi elegant. Modelul a fost lansat în 2013 prin apariţia BMW Seria 4 Coupé. În 2014 i s-au alăturat BMW Seria 4 Cabriolet şi BMW Seria 4 Gran Coupé, astfel că s-a creat o familie completă de modele. Noile modele Seria 4 vin acum cu un design mai dinamic şi o nouă suspensie. În plus, maşina este disponibilă în două noi culori - Snapper Rocks Blue şi Sunset Orange, iar pentru fiecare linie de echipament - Advantage, Sport­line, Luxury Line şi M Sport - există câte un design pentru jante, specific modelului. Gama largă de opţiuni suplimentare de echipamente oferă posibilităţi extinse de personalizare a automobilului în funcţie de preferinţele clientului. În cazul suspensiei, modificările au vizat acum o setare mai rigidă, care oferă o manevrabilitate şi mai sportivă fără a afecta confortul. Toate motoarele pe benzină şi propulsoarele diesel cu patru cilindri din echiparea noului BMW Seria 4 provin din noua familie de motoare BMW EfficientDynamics şi sunt echipate cu tehnologia BMW TwinPower Turbo. Pentru toate modelele BMW Seria 4 noi sunt disponibile trei motoare pe benzină şi trei versiuni diesel. Nivelul puterii variantelor de model BMW Seria 4 echipate cu motoare pe benzină variază între 184 CP pentru BMW 420i şi 326 CP pentru BMW 440i. În acelaşi timp, pentru diesel, spectrul puterii se extinde de la 190 CP la BMW 420d până la 313 CP pentru BMW 435d xDrive. BMW Seria 4 Gran Coupé este disponibil cu încă o variantă diesel - BMW 418d cu o putere maximă de 150 CP.

În ceea ce priveşte tehnologia, Seria 4 poate veni cu sistemul de navigaţie Professional care dispune acum de o interfaţă cu panouri mari de control, care este şi mai uşor de utilizat. Panourile de control pot fi aranjate în funcţie de preferinţe şi afişează o versiune actualizată continuu a conţinutului legat de meniu, ceea ce face ca operarea să fie şi mai intuitivă pentru utilizatori.

Dincolo de segmentul din care face parte, sau nişa pe care mizează, constructorii premium se adaptează „din mers“ pe noile cerinţe ale clienţilor. Tehnologia, designul şi mai ales inovaţia, toate sunt acum în prim-plan, iar prin noile modele, clasa nu mai în­seamnă neapărat un segment de preţ, ci o alegere a funcţionalităţii.