Bogota, capitala Columbiei, nu este un oraş care, arhitectural, să te încânte. Totuşi, datorită numărului impresionant de graffiti-uri, pare o galerie în aer liber. Artiştii locali, unii mai talentaţi ca alţii, au schimbat faţa urbei care găzduieşte undeva la 9 milioane de locuitori, cam cât jumătate din populaţia României. Picturi murale ai peste tot, în tonuri care mai de care mai vii, în culori care mai de care mai diferite. Bucureştiul nu este nici el o urbe de o frumuseţe clasică, ci cucereşte mai degrabă prin spirit şi prin energia pe care o emană. Într-o anumită măsură, aminteşte de Bogota. Iar acum, după ce pe şevaletul Capitalei au apărut şi o serie de picturi murale, legătura dintre ele e şi mai evidentă. Care este însă povestea celor şapte opere de artă stradală răspândite în varii colţuri de Bucureşti?
„În 2021, am dezvoltat campania #RebelsWithaCause, prin care glo promovează creativitatea şi imaginaţia artiştilor ca parte a misiunii brandului de a susţine comunitatea artistică din România“, spun reprezentanţii producătorului de ţigări BAT, companie ce are în portofoliu marca glo. Aşa a apărut proiectul Eco Graffiti, care a avut încă de la început ca scop să facă Bucureştiul un oraş mai frumos. Astfel, aproape 1.000 de metri pătraţi de ziduri au fost transformaţi în opere de artă de către artiştii români de la Sweet Damage Crew.
Picturile murale au fost realizate în unele dintre cele mai aglomerate zone ale Capitalei, cu rolul de purificare a aerului. Cum? Artiştii au folosit materiale eco - 25% vopsea care purifică aerul, 75% vopsea ecologică, muşchi verde şi lămpi cu încărcare solară. Fiecare pictură murală ce este parte a acestei expoziţii urbane are capacitatea de purificare a circa patru copaci maturi, mai spun reprezentanţii BAT.
„Dincolo de componenta de purificare a aerului, datorită celor şapte murale (...) zone gri şi amorţite ale Bucureştiului au prins viaţă prin ochii artei şi spun o poveste specială.“ Proiectul susţinut de glo este realizat în colaborare cu echipa de artişti stradali Sweet Damage Crew şi curatoriat de One Night Gallery.
„Totul a pornit de la dorinţa de a aduce puţină culoare prin artă în zone cât mai diverse din Bucureşti. Procesul a fost mult mai provocator şi îndelungat versus aşteptări, am căutat şi verificat în jur de 100 de spaţii din întreg oraşul până să ajungem la top şapte.“
Graffiti-ul „Nimeni Celebru“ realizat de Shatran x Biex poate fi văzut pe bulevardul Dacia la nr. 92. „Singur cu Tine“, ce poartă semnătura Lost. Optics este amplasat pe calea Floreasca nr. 28-30, în timp ce „Filtru Însuţi“, al artistului Recis, poate fi admirat pe Ciprian Porumbescu nr. 14. Tot Lost. Optics, dar alături de Pandele şi respectiv Recis a semnat şi „Tânăr cu Experienţă“ de pe strada Căuzaşi numărul 27 şi „FOMO să-mi fie dor“ de pe bulevardul Dimitrie Cantemir nr. 25. „E Viaţă pe Net“ al lui Pandele poate fi văzut pe calea Şerban Vodă nr. 278, iar pe Valea Ialomiţei la numărul 5 se află „Love at first swipe“ al Iluc x Sweet Damage Crew.
„Iniţiativa #RebelsWithaCause, care încurajează tinerii artişti să schimbe faţa oraşelor într-o manieră responsabilă faţă de mediu, şi-a dezvăluit primul mural în iunie 2021, cu o lucrare colorată şi vie, care vorbeşte despre cum ne împăcăm vieţile trăite în spaţiul real şi în cel digital.“ Primul mural a fost instalat pe calea Şerban Vodă la nr. 278, pe calcanul unei foste autogări, sub tema „E viaţă pe net“. Este o pictură murală care prezintă o figură misterioasă, un fel de avatar care nu are vârstă, gen sau rasă. Numele său, scris cu muşchi verde pe o laterală a lucrării, indică de fapt tema propusă: o metaforă a felului în care ne trăim azi viaţa, mai mult în telefon decât în afara lui, conectaţi permanent la realitatea reţelelor sociale.
„În cheia aceasta, personajul poate fi oricare dintre noi, într-un moment de reflecţie asupra naturii interacţiunilor noastre din online, iar fundalul ce aduce aminte de celebrul screen-saver default de la Windows pare încă o trimitere la debuturile vieţilor noastre virtuale, la începuturile inocente ale erei internetului, când acesta părea la fel de plin de posibilităţi ca astăzi.“
Cea mai recentă lucrare este „Love at first swipe“ din cartierul Drumul Taberei, inaugurată în noiembrie 2021. Ea a fost desemnată câştigătoare în cadrul concursului Call for artists organizat de glo şi a fost aleasă prin votul publicului dintre cele 15 lucrări finaliste, fiind semnată de Iluc. Câştigătorul competiţiei de design a colaborat cu echipa de artişti de la Sweet Damage Crew pentru a-şi transforma creaţia digitală într-un mural real, pe un perete imens din Bucureşti.
Peste 100 de lucrări au fost înscrise şi evaluate de juriul din care au făcut parte şi membrii Sweet Damage Crew şi cei de la One Night Gallery. Apoi, în finală, votul publicului a fost cel care a decis.
„Picturile murale există de multe secole, dar ideea de a utiliza străzile ca suport de expunere a mesajelor şi a creaţiilor artistice a început cu graffiti. În acest sens, graffiti-ul precede arta stradală, iar mulţi artişti stradali au ca sursă de inspiraţie graffiti“, spun reprezentanţii producătorului de ţigări. Graffiti este o formă de artă contemporană definită de cuvinte şi/sau imagini scrise în locuri publice. Conform anumitor abordări şi în funcţie de conţinut, desigur, această exprimare artistică este considerată problematică, în timp ce alţii o apreciază ca pe o formă de artă, adaugă ei.
„Dar arta, pe de altă parte, este o apreciere personală, subiectivă şi adesea linia dintre graffiti ca formă de protest şi exprimare artistică este foarte subţire. Un lucru este cert: graffiti-ul nu trece niciodată neobservat.“
Dacă arhitectura este considerată istoria construită a comunităţilor, cu siguranţă graffiti-ul poate fi considerat istoria desenată a acestora şi, mai ales, a principalelor teme care au marcat evoluţia lor socială.
În spatele fiecărui mural din acest proiect există o temă specifică, o experienţă, o viziune unică a artistului creator şi fiecare dintre cele şapte reprezintă, de fapt, o stare de spirit şi o invitaţie la reflecţie asupra unor teme de actualitate ale societăţii.
„Temele au fost alese şi reprezentate de Sweet Damage Crew.“
Pentru ca aceste opere de artă urbană să fie descoperite, reprezentanţii glo au creionat turul Eco Graffiti, ce reprezintă de fapt o plimbare prin Capitală.
„Turul poate fi realizat oricând, arta se poate savura şi experimenta indiferent de anotimp. Când arta are şi componentă eco, este disponibilă oricând şi aduce culoare într-un colţ altădată neutru, atunci devine cu atât mai valoroasă şi interesantă.“