Arts & Design

Omul care schimbă obiectele casnice în opere de artă: Designul unui produs e excelent când îl face pe client să cumpere, altfel urmele lăsate de creion pe hârtie sunt un foc de paie

25 aug 2020 509 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Umberto Palermo face de un deceniu design industrial pentru gigantul italian Ariston, producător de sisteme de încălzit şi de produse conexe. În ciuda faptului că domeniul poate părea la prima vedere lipsit de glam, “rece”, creativitatea cu care Palermo a abordat o banală centrală a scos-o dintr-un con de umbră şi a transformat-o în obiect al dorinţei. Iar până la urmă aceasta este magia şi puterea designului industrial, de a ne face viaţa mai frumoasă prin lucrurile simple de lângă noi.

“Designul industrial trebuie să răspundă unor nevoi: atât celor care satisfac ego-ul, dar şi celor care ţin de pura utilitate. Designul trebuie în acelaşi timp să anticipeze şi nevoile viitoare. Designul unui produs este cu adevărat excelent atunci când acesta îl face pe client să cumpere, altfel urmele lăsate de creion pe hârtie sunt doar un foc de paie”, spune Umberto Palermo, designer colaborator al Ariston şi fondator & preşedinte UP Design.

Cu studii în arte frumoase, Palermo îşi face ucenicia la Bonetto Design în Milano, studio de design industrial lansat de Rodolfo Bonetto, unul dintre marii maeştri italieni ai frumosului. Ulterior, se specializează în domeniul auto prin prisma activităţii la I.D.E.A Institute din Torino, entitate care şi-a pus semnătura mai multe modele ale FIAT, de exemplu.

Munca în echipă, îndrumarea pe care am primit-o din partea unor maeştri designeri alături de şansa de a lucra încă de tânăr în proiecte diverse şi de calibru, pentru mari producători auto şi de electrocasnice, mi-au stimulat creativitatea şi m-au făcut să îmi dau seama că asta vreau să fac toată viaţa. Am ales designul industrial pentru şansa pe care mi-o dă această meserie de a-mi exprima creativitatea şi de a aduce o schimbare în bine în viaţa oamenilor.”

În urmă cu 10 ani, începe colaborarea sa cu Ariston. Deşi intră într-un domeniu care încălzeşte casele oamenilor, pe partea de design produse cum sunt centralele termice erau mai degrabă un teren arid din punctul de vedere al creativităţii.

Ascunse prin fel şi fel de colţuri ale caselor astfel de produse nu făceau altceva decât să “muncească” fără a stârni plăceri vizuale. Palermo schimbă acest lucru, pornind de la crezul său şi anume că designul industrial relevant este acela care schimbă viaţa oamenilor în bine.

“Echilibrul este conceptul-cheie care surprinde stilul meu de design şi care mă ghidează în procesul de creaţie, de la alegerea materialelor până la studiul relaţiei dintre produsul respectiv şi mediu. Cred cu tărie că produsul trebuie să provină din observaţia fiinţei umane şi a contextului în care trăim. De fapt, designerul trebuie să ne înţeleagă nevoile, visele şi dorinţele , să le prelucreze şi să le transpună în proiecte capabile să ne îmbunătăţească viaţa.”  

Palermo admite că provocarea colaborării sale cu Ariston a fost de a transforma echipamentele firmei, fie că este vorba de centrala termică sau boilere electrice, într-un accesoriu de mobilier, accentuându-le în acelaşi timp inovaţiile tehnologice.

Schimbarea a început  cu o analiză vastă a esteticii Ariston, care a luat în considerare toată gama de produse, precum şi zonele geografice în care este prezentă compania, pentru a insufla trăsături comune şi atractivitate. Aşa s-a născut gama One, un proiect care a generat un nivel mare de inovaţie, cu forme, culori şi materiale noi.  

“Un alt proiect foarte important al colaborării noastre a fost crearea gamei de încălzitoare electrice Velis. Din nou, am făcut un mare pas înainte în ceea ce priveşte designul: de la materialele pe care le-am folosit, la culorile şi elementele inserate pentru a ieşi din standardul pieţei, totul a fost o provocare.”

La final, meticulozitatea acestei abordări a schimbat o categorie de produse.

“Centralele termice sau boilerele electrice Ariston nu mai trebuie să fie ascunse prin diferite spaţii închise ale casei, ci pot fi montate foarte bine la vedere graţie esteticii lor foarte atent elaborate.”  

Această abordare cu totul nouă a unui obiect lipsit de glamul unei maşini, de exemplu, vine din înţelegerea profundă a impactului pe care designul industrial îl poate avea aupra vieţii noastre de zi cu zi.

“Designul are pentru mine aceeaşi importanţă, fie că este vorba de realizarea unor obiecte de nişă  sau de conceperea unor produse uzuale care reuşesc să răspundă nevoilor consumatorilor atît de bine încât devin familiare. Un designer trebuie să înţeleagă şi să anticipeze nevoile consumatorului indiferent de industrie, persoana care cumpără o maşină nu este diferită de cea care cumpără o centrală termică. “ 

Palermo mai spune că la baza unui produs trebuie să stea plăcerea legată de armonie, care, în acelaşi timp, trebuie să fie şi funcţională.

“Toate acestea trebuie luate în considerare, altfel nu putem vorbi despre design, ci despre altceva. Mă gândesc mai întâi că obiectul proiectat face parte din spaţiul de locuire al unei familii, unei mici firme sau instituţii, şi ca atare ar trebui să se integreze într-un fel în peisajul interior pe care îl vedem zilnic.”

Această abordare care se bazează pe aici şi acum şi nu pe un futurism inutil îl eliberează pe Palermo de misiunea de a alege un proiect sau altul în funcţie de importanţă. Toate eforturile contează.

“Investesc o pasiune egală în toate proiectele mele, ceea ce înseamnă mai exact că mă dedic total fiecăruia dintre ele. Prin urmare, proiectul prezent este şi cel mai important. Sunt un om căruia îi plac provocările cât mai diverse, aştept ca viitorul să mă surprindă, de aceea nu visez să fi creat un obiect anume, care poartă deja semnătura unui designer celebru. Trecutul este însă pentru mine o sursă de inspiraţie şi nu pot decât să-mi exprim admiraţia totală pentru tradiţia italiană de design industrial.”

Palermo mai spuncă că pentru el, ca designer, criza sanitară de acum nu este decât o reconfirmare a importanţei pe care o are meseria sa.

“Pentru mine pandemia s-a transformat într-o oportunitate: au apărut nevoi tangibile şi clare. Acum creatorilor le revine misiunea de a nu mai crea banalităţi sau mediocrităţi, nu mai au nicio scuză. Vor apărea idei mai mult sau mai puţin inteligente, însă cel care dă judecata de valoare este întotdeauna utilizatorul, dar şi vânzările au un cuvânt important de spus.“

Şi mai este un lucru care a reieşit din această situaţie imposibil de anticipat, importanţa prezentului. Aici şi acum, nu mâine.

“Experienţa pandemiei ne-a învăţat să trăim zi după zi, să răspundem nevoilor zilnice şi să fim realişti. Aş putea spune că una dintre lecţiile importante pe care le-am învăţat în timpul pandemiei este să facem lucruri pentru astăzi, nu pentru mâine.”