Arts & Design

Investiţii în design? Care sunt piesele care nu se vor demoda niciodata, unele dintre ele fiind deja în colecţiile celor mai mari muzee din lume. Galerie Foto

07 feb 2017 1453 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Anul acesta se poartă verdele crud, cel puţin aşa a decretat Institutul Pantone, „autoritatea“ care ştie să facă din culori cel mai redutabil instrument de marketing. Amintiţi-vă numai de nuanţa de albastru a oricărei cutii de bijuterii Tiffany, făcută tot de Pantone, şi de impactul vizual pe care aceasta îl are. Când Melania Trump i-a adus un cadou Michellei Obama cu ocazia schimbării de preşedinţi în SUA, nimeni nu a ştiut ce era în cutia respectivă, dar nu a existat vreun dubiu că darul este de la Tiffany datorită culorii. Verdele crud, care acompaniază minunat Cocoşul de Foc, simbolul din zodiacul chinezesc sub care stă anul 2017, deschide uşa unor forme mai senzuale în designul interior, care vor îmblânzi liniile scandinave deja omniprezente. Cu toate acestea schimbări însă, După Afaceri Premium vă propune câteva piese iconice de design, care vor fi la fel de actuale indiferent cine va fi următorul preşedinte al SUA sau ce culoare va fi la modă în 2020. Ce transformă însă un obiect în ceva iconic? În mare parte este o formulă secretă, la fel ca 1837 Blue sau albastru de Tiffany.

„Un obiect de design devine un obiect iconic atunci când aduce un element nou sau stabileşte noi standarde în ceea ce priveşte mijloacele de producţie, folosirea unor materiale, abordarea unor tipare estetice noi - iar asta nu e suficient, testul final fiind cel al timpului. O piesă iconică este o piesă pe care o asociem cu o anumită perioadă, poate, dar a cărei valoare creşte în timp, fără să ţină cont de curente. Exemple sunt multe: două care îmi vin în minte sunt Ball Chair (Eero Arnio, 1965), un simbol al optimismului anilor ’60,  sau Ball Clock (sau oricare dintre ceasurile pe care George Nelson, designer american, le-a realizat între anii 1948 şi 1960), şi care reflectau prosperitatea şi «joie de vivre»-ul specifice Americii din acea perioadă“, spune Mihai Gurei, managing directorul Intro Design, unul dintre cele mai cunoscute showroom-uri de mobilier şi accesorii din Bucureşti.

Gurei mai aminteşte un icon, un scaun atât de cunoscut încât a devenit obiect de artă expus în cele mai mari muzee ale lumii, la fel de valoros ca un Picasso datorită revoluţiei pe care a adus-o în design.

„Eames Lounge Chair, cea mai celebră creaţie semnată Ray şi Charles Eames, cei mai importanţi designeri ai secolului XX. În 1956, când fotoliul a fost lansat, nu exista nicio altă piesă care să întreacă perfecţiunea designului şi calitatea producţiei. De-a lungul timpului, fotoliul a devenit subiectul a numeroase cărţi şi documentare, iar astăzi el se regăseşte în colecţia permanentă MoMA (Muzeul de Artă Modernă) din New York şi la Insti­tutul de Artă din Chicago, precum şi în interioarele elegante din întreaga lume. Proporţiile perfecte şi finisajele impecabile cuceresc orice iubitor de design sau de frumos, pur şi simplu“, continuă Gurei.

Camelia Şucu, strategic partner în cadrul ClassIN, un business care propune un concept integrat pentru clienţii săi, de la ideea de design interior până la mobilarea completă a spaţiului de locuit, spune că niciun obiect nu va deveni iconic fără o poveste bine spusă în spate.

„Unul dintre ingredientele de bază ale obiectului de design este povestea din spatele acestuia. Designerii sunt persoane creative, se lasă inspiraţi de îm­prejurările zilnice, de iubire, de atmosferă sau de persoanele din jur“, spune Camelia Şucu, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală a designului.

Ea dă un exemplu care a revoluţionat cultura viziuală.

„Aş zice ca una dintre piesele iconice, care nu doar că s-a impus ca idee, dar a şi revoluţionat cultura vizuală, este sculptura suprarealistă MAE WEST LIPS, a lui Salvador Dalí. Opera reprezintă în fapt buzele actriţei Mae West, pe care Dalí a iubit-o, şi are forma unei canapele, fără funcţie practică. O piesă ludică, un manifest care a scris istorie schimbând faţa lucrului modern“, spune Camelia Şucu.

Mergând pe această idee a îmbinării de lumi pentru a crea obiecte cu stofă de icon, Camelia Şucu dă două exemple, canapeaua Flap gândită de italienii de la Edra, care se joacă pur şi simplu cu ideea unei frunze, şi scaunul Egg semnat de Arne Jacobsen, obiect care a împrumutat forma unui ou.

Frunză, ou? Obiecte absolut banale modelate în produse reveoluţionare. Lista nu se opreşte aici, aşa că pregătiţi-vă să-i faceţi loc şi unei mingi de tenis ?!?!

„Gândul îmi zboară invariabil la fotoliul Imola, desemnat de către danezii de la BoConcept Design, icon-ul lor numărul unu. Eleganţa şi rafinamentul acestei piese stau în graţia pe care o inspiră formele sale organice şi rotunjite, mai ales când sunt subliniate de o piele fină de cea mai bună calitate. Dacă priveşti detaliile acestei piese înţelegi cum şi de ce designerul Henrik Pedersen s-a inspirat din liniile unei mingii de tenis. Adevărata măiestrie cred că stă în faptul că o formă specifică unui domeniu total diferit a căpătat un nou sens şi o nouă identitate, devenind o expresie a luxului. Aici nu vorbim despre luxul ţipător, ci despre luxul veritabil: rafinat, elegant şi totuşi confortabil şi utilizabil în viaţa de zi cu zi“, spune Georgiana Kivu, marketing & PR manager Scan­dinavian Design House, un concept umbrelă sub care sunt mai multe mărci din acelaşi curent, dar care pe lângă mobilier şi deco­raţiuni „ocro­teşte“ şi o echipă formată din arhitecţi şi designeri care pot face proiecte la cheie.

Obiectele menţionate mai sus sunt piese care se vor purta oricând, chiar dacă anul care tocmai a început aduce cu sine câteva schimbări notabile în designul interior.

„Culoarea anului 2017, verde crud - greenery, susţine înclinaţia către utilizarea cu precădere a mixului dintre materiale. Astfel, zona tavanului sau a podelelor va fi decorată cu ceramică sau piese ţesute de diferite dimensiuni, obiecte realizate din sticlă, porţelan sau lemn, astel încât să se creeze un punct central al spaţiului. Important va deveni şi livingul extins, cu zona deschisă spre natură, decorată cu aplicaţii luminoase high-tech. De la preţiozitatea catifelei, materialul favorit al anului 2016, anul acesta ne îndreptăm privirile către melanjul de texturi, tipare şi culori, cu inserţii subtile de structură clasică“, spune Camelia Şucu.

Şi Mihai Gurei spune că în sfârşit vor intra în scenă culorile tari, şi sincer le duceam de mult dorul. „Ne îndepărtăm puţin de la minimalismul nordic, vedem interioare în culori mai vibrante, finisajele metalice continuă să fie la modă (cupru, alamă). Pe scurt, vedem mai multe accente, şi da, mai multă senzualitate în amenajări. «Accente» este şi cuvântul prin care aş caracteriza tendinţele acestui an“, continuă Mihai Gurei.

Aparent, în 2017 avem ceva agitaţie în designul interior. Rămâne de văzut însă câte „icoane“ va genera.