Arts & Design

Dilema noilor "aristocraţi" din Bucureşti: cum cheltuieşti 1 mil. euro pentru o casă când casa de 1 mil. euro nu prea există?

14 mar 2016 10174 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Tinerii milionari ai Bucureştiului se pare că au o problemă, pe cât de exotică pentru majoritatea celorlalţi locuitori ai urbei, pe atât de reală pentru „specia“ de execu­tivi de top sau de antreprenori de succes. Odată cu revenirea primăverii şi a economiei, şi apetitul de „shopping rezidenţial high-end a prins forţe noi. Vestea pare a fi bună, dar la mij­loc este o dilemă neverosimil de complicată: cum cheltuieşti un mi­lion de euro pentru o casă când casa de un milion de euro nu există?

„Preţurile produselor din zonele cu locaţie strategică din capitală vor continua să crească. Locuinţele foarte bune din această categorie se vor vinde întotdeauna, din păcate în acest moment nu sunt disponibile foarte multe apartamente şi vile de lux, deoarece în ultimii ani s-au construit puţine proiecte. Avem clienţi cu bugete de 1-2 milioane de euro, care nu au la dispoziţie prea multe opţiuni“, spun reprezentanţii Regatta Real Estate, una dintre cele mai mari companii de consultanţă imobiliară cu capital românesc.

Anul trecut de exemplu, Regatta a vândut două vile, una dintre ele în zona Kiseleff, cealaltă în Cotroceni, fiecare cu preţul de 1,3 milioane de euro, dar cererea pentru astfel de bijuterii a ajuns să depăşească oferta. Problema este că locuinţe care să mulţumească un apetit de shopping de un milion de euro nu se fac peste noapte.

„Principalul motiv este că nu mai sunt terenuri disponibile în locaţii de top. Când ai un client care are un buget de un milion de euro pentru un penthouse, acesta nu doreşte să aibă de jur împrejur numai blocuri, doreşte să aibă o privelişte spre parc sau spre lac. Terenurile disponibile acum în locaţii bune au preţuri foarte mari exact din acest motiv. De exemplu, avem în portofoliu în zona Eliade (una dintre cele mai exclusiviste zone din Bucureşti) un teren de 2.000 mp, la preţul de 7 milioane euro“, mai spun reprezentanţii Regatta.

Mihaela Pană, partener în cadrul DTZ Echinox, aminteşte şi ea despre aceste cerinţe perfect justificate ale celor care au disponbilitatea de a plasa astfel de bugete pentru achiziţia unei case. Cumpărături făcute cu banii jos, fără intervenţia puţin plăcută a unei bănci.

„După o lungă perioadă de criză, în care achiziţiile au fost sporadice, anul 2015 a adus schimbări şi în ceea ce priveste apetitul celor interesaţi de achiziţia produselor de lux. În continuare, majoritatea celor care fac astfel de tranzacţii sunt persoane tinere, majoritatea având vârste cuprinse între 35-45 ani, care ocupă funcţii în middle şi top management (manageri sau deţinători de companii). Majorita­tea dintre ei fac aceste achiziţii fără a apela la credite bancare. Alături de persoanele fizice interesate de astfel de produse au apărut şi cereri din partea diverselor ambasade, situaţie complet nouă pentru piaţa rezidenţială“, spune Mihaela Pană.

DTZ Echinox a intermediat anul trecut mai multe tranzacţii cu apartamente sau penthouse-uri absolut spectaculoase, cu preţuri cuprinse în intervalul 0,45-,0,6 milioane de euro, desigur în zonele de elită ale Bucureştiului cum ar fi parcul Herăstrău, zona Kiseleff şi inevitabilul Dorobanţi. „Majori­tatea celor care au achiziţionat astfel de proprietăţi au fost utilizatorii finali, cei care au avut nevoi imediate, dar sunt şi cumpărători care au achiziţionat în scop investiţional“, mai spune Mihaela Pană. „Adresa“ este desigur cel mai important ingredient care condimentează preţul proprietăţilor, dar apoi mai vin o serie de elemente cum ar fi compartimentarea echilibrată, existenţa băilor proprii în dormitoare sau finisajele.

„Ca şi noutate, cumpărătorii au început să achiziţioneze din nou apartamente din faza de proiect. Diferenţa faţă de perioada de vârf a pieţei este că aceştia sunt mult mai atenţi la ceea ce cumpără şi fac o astfel de achiziţie doar dacă dezvoltatorul are un istoric. Pentru segmentul de lux, anul 2016 va avea un uşor trend crescător comparativ cu 2015“, completează Mihaela Pană.

Şi reprezentanţii Regatta se arată optimşti pentru acest an, mai ales ţinând cont de lista considerabilă de clienţi din portofoliu. „Mica“ problemă a tinerilor milionari de Bucureşti va continua însă să persiste, cel puţin o vreme, pentru că atunci când vrei totul nu te poţi mulţumi cu puţin.

„În ultima vreme există o mică problemă de ofertă, pentru că ofertele bune apar nu foarte des, dar noi găsim tot timpul soluţii optime. O locuinţă care costă 0,5 - 1mil. euro trebuie să îndeplinească o serie de criterii şi trebuie să le îndeplinească pe toate, nu doar o parte dintre ele.“