Arts & Design

Cum vede casa viitorului un designer cu o experienţă de 30 de ani?

24 nov 2014 3294 afişări de Ioana David
Din aceeaşi categorie

Birouri peste birori. Sticlă şi oţel. Maşini lângă maşini blocate în trafic. Fiare. Oameni lângă oameni blocaţi în autobuze sau metrouri. Cuşti urbane lângă cuşti urbane. Nu este un science fiction, ci un coşmar al lipsei de spaţiu care se derulează cu o viteză uimitoare în faţa ochilor noştri. Acum, dar şi în viitor spaţiul intim, casa, va fi locul de evadare, insula pustie, iar regula unică după care se va organiza acest spaţiu va fi open space-ul.

„Sunt de părere că acest concept de open space se va păstra o perioadă, iar oamenii vor dori să-şi folosească la maximum spaţiul, fie că e vorba de cel exterior sau de interior. Acasă înseamnă locul unde ne retragem pentru a ne destinde la finalul unei zile aglomerate, acolo unde sărbătorim reuşitele şi ne bucurăm de familie şi prieteni, de aceea trebuie să ne placă totul la casa noastră. Vrem confort, stil şi vrem ca mobila să reziste. Dar mai important, vrem ca locuinţa să reflecte cine suntem şi cum trăim“, spune Marta Eriquez, senior director of interior design în cadrul Ethan Allen, răspunzând astfel provocării După Afaceri Premium de a-şi imagina casa viitorului.

Aceasta este viziunea unui om cu o experienţă de 30 de ani într-o companie cu 300 de magazine, majoritatea în SUA.

Ethan Allen nu utilizează termenul de magazine niciodată, nici măcar în rapoartele financiare seci pe care le transmite către Bursă. Preferă centre de design, pentru a reflecta mai bine o tradiţie de 84 de ani în producţia, designul, marketingul, distribuirea, vânzarea şi montarea de mobilă şi a accesoriilor. Este de altfel puţin neobişnuit ca toate aceste activităţi să fie realizate in-house în cadrul unei companii din domeniul de mobilă, de obicei, retailerii preferând să externalizeze producţia şi designul.

Încercăm să părăsim zona de confort a unui designer, să testăm imaginaţia acestuia, şi o rugăm pe Marta Eriquez să-şi imagineze o sticlă de vin, un obiect ales aleatoriu.

Conexiunile încep să se facă, iar sticla de vin prinde contururi neobişnuite sub mâinile dibace ale amintirilor.

„Mi-aş dori ca o sticlă de vin creată de mine să capteze privirea şi să trezească amintiri plăcute. Iar pentru mine personal, asta ar însemna o zi la plajă. Având asta în vedere, sticla mea ar trebui să aibă o înfăţişare de gheaţă şi culoarea pietrelor de mare. Apoi, de gât aş agăţa un talisman în formă de stea de mare cu ajutorul unei mici frânghii de rafie. În felul acesta aş ţine-o la adăpost de orice ghinion ce s-ar putea abate asupra ei în timpul zilei, pentru a putea să o savurez seara.“

Revenind pe tărâmuri cunoscute, Marta Eriquez spune că piesa sa preferată de mobilier este vitrina Birkhouse (foto jos) din colecţiile Ethan Allen, deoarece exprimă un stil versatil şi se poate impune în orice cadru, tradiţional sau modern. Fie în living plină de cărţi sau pe hol pentru diferite decoraţiuni.

Unde îşi găseşte un designer inspiraţia? Pretutindeni, răspunde Marta Eriquez, de la albastrul oceanului la explozia de nuanţe din apus şi la orice culoare şi textură din natură. De la târgurile de vechituri din Paris la arhitectura clădirilor vechi din toate capitalele europene, de la un hambar la zgârie-nori.

„Inspiraţia este peste tot. Poate să vină dintr-o bijuterie, o geantă sau moda străzii sau din social media.“

Într-o lume nepotolită, designerul Ethan Allen spune că şi obiectele care ne umplu existenţa trebuie să fie inovatoare, adaptabile din mers la nişte condiţii în continuă schimbare.

„Inovaţia în design se referă la noi modalităţi de a aranja obiectele, materialele şi finisajele (…), de a balansa forma şi funcţia“, spune Marta Eriquez. Şi se grăbeşte să adauge: „orice decorator bun de interior este inovativ prin definiţie, pentru că acolo unde cineva ar putea să vadă obstacole, designerul vede soluţii şi oportunitatea de a realiza ceva impresionant“.

În casa unui client, un designer va şti să facă din orice spaţiu abandonat un loc numai bun pentru citit, iar într-un apartament mic o masă în formă de semilună ar putea să aibă o dublă întrebuinţare, ca loc unde se serveşte masa sau ca birou pentru laptop. Va şti să transforme o vază într-un loc numai bun pentru a păstra câteva fructe în timpul verii sau să o scoată în evidenţă iarna numai prin adăugarea unei lumânări, a unor ornamente de sezon sau a fructelor de pădure. Va şti să adreseze întrebările potrivite pentru a aduna informaţiile potrivite astfel încât să rezulte o încăpere care să reflecte personalitatea celui care trăieşte în acea încăpere.

„Inovaţia este cheia pentru a rămâne relevant într-un mediu care se schimbă permanent, astfel încât încercăm să utilizăm tehnologia oriunde şi de câte ori are sens. De exemplu, marile ecrane touchscreen din centrele noastre de design ne ajută să creăm o experienţă interactivă.“

Având în spate confortul unui nume care a rezistat zeci de ani în industria mobilei, Marta Eriquez le recomandă tinerilor designeri care încearcă să crească la umbra celor mari să înveţe în primul rând. Să înveţe tipurile de lemn, esenţele tari şi esenţele moi, să înţeleagă procesul de producţie, să asculte ţesăturile. Mobila şi designul sunt în realitate o mare poveste, dar trebuie să-ţi cunoşti clientul şi marfa pentru a şti ce basme să croieşti. Altfel, vorbeşti degeaba. „Învăţati totul despre produsele pe care le selectaţi pentru clienţi astfel încât să puteţi răspunde la orice întrebare aceştia ar putea avea. Este adevărat că multe dintre creaţii trec testul timpului, dar la fel de adevărat este şi că acestea au poveşti extraordinare pe care le puteţi spune, de aceea e bine să învăţaţi toate tipurile de lemn, cum se fabrică piesele, unde, pentru ce stofe şi finisaje s-a optat şi care ar fi alternativele. Pe măsură ce toate aceste informaţii se acumulează, apare şi încrederea în forţele proprii“, mai spune Marta Eriquez.