Arts & Design

Cum au ajuns piesele care reproduc părţi sau întregul corp uman cele mai căutate obiecte de design? Tendinţa este relativ recentă, dar putem vorbi de un trend

17 aug 2021 104 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Corpul uman este una dintre cele mai puternice influenţe în design, dar parcă niciodată interesul pentru obiecte care reproduc părţi sau întregul trup nu a fost mai pronunţat ca acum. Şi poate momentul acestei reveniri este cum nu se poate mai bun, în contextul în care cea mai mare pierdere din ultimul an a fost tocmai absenţa contactului uman şi a socializării.

„Tendinţa de a concentra piese strict pe anumite părţi din corpul uman este relativ recentă şi cred că putem vorbi despre un trend în acest sens“, spune Patrick Iorga, content responsible pentru The Home, unul dintre cele mai sofisticate „agregatoare“ online şi offline de mobilier şi decoraţiuni interioare.

Astfel, deodată, la interior au ajuns vaze cu chipul zeiţei Venus, măsuţe de cafea inspirate de Colosul din Rodos, obiecte de iluminat în formă de inimă sau printuri de artă cu şi despre oameni. 

Coincidenţă sau nu, creativitatea designerilor a găsit soluţii pentru a alunga senzaţia de singurătate pe care a adus-o ultimul an, chiar dacă fascinaţia pentru trupul uman a fost dintotdeauna o sursă majoră de inspiraţie. Trebuie să ne amintim doar de faimoasele bibelouri pentru a ne da seama că de fapt nevoia de socializare, inclusiv transpusă prin artă, a fost acolo mereu.

„Nu aş zice că distanţarea din ultimul an are vreo legătură directă cu acest lucru. În urmă cu câteva generaţii, erau la mare căutare obiectele decorative pe care în limbaj popular le-am denumi bibelouri şi acestea reprezentau de multe ori diverse personaje din poveşti sau oameni în diferite ipostaze.“

Bibeloul de porţelan are o istorie fabuloasă, având o vechime de peste 300 de ani, omul cel mai adesea creditat ca inventatorul porţelanului european fiind un german, Johann Friedrich Böttger pe numele său. „Era un alchimist care spunea că poate transforma tabla în aur. Porţelanul, în acele vremuri, era considerat a fi aurul alb, apreciat pentru rezistenţă şi delicateţe, dar mai ales pentru originile sale exotice. Marco Polo a fost primul care a adus porţelanul în Europa, din China, în secolul al paisprezecelea. L-a adus pe un vas, printre capturile sale de mătăsuri, condimente şi munţi de esenţe“, scriau jurnaliştii de la New Yorker într-un material în care este tratată obsesia europenilor pentru porţelanuri.

În perioada comunistă, cel puţin în România, figurinele de porţelan au avut o importanţă simbolică aparte. Când totul era gri, când exotismul era doar imaginat, bibelourile, fie ele pescari, peşti, căţeluşi sau balerine, erau un soi de evadare din conformitate.

Şi acum, piesele inspirate din estetica trupului uman au adus tot un fel de evadare. Dacă socializarea a devenit imposibilă la exterior, măcar interiorul caselor să fie populat cu fel şi fel de personaje.

După ieşirea aproape violentă din perioada comunistă, cultul pentru bibelouri s-a spart. Desprinderea de acea perioadă s-a dorit a fi totală. Bibeloul s-a transformat astfel din obiect de cult în kitsch. Lucrurile nu au rămas însă aşa, obiectele din porţelan trecând cu bine printr-o perioadă de tranziţie spectaculoasă, dovadă fiind chiar interesul de acum pentru piesele de design ce reproduc fidel trupuri sau părţi ale corpului uman, tot un fel de bibelouri, dar redimensionate şi revizitate.

„Corpul uman a fascinat din cele mai vechi vremuri atât oamenii de rând, cât şi savanţii sau medicii. Acest lucru s-a menţinut până în ziua de azi şi reprezintă o resursă nelimitată pentru designeri de a prezenta diferite părţi ale corpului prin accesorii şi a le face un obiect de rezistenţă în orice locuinţă“, spune Patrick Iorga de la The Home.

El adaugă că în colecţia curatoriată de The Home se găsesc piese ale brandului Seletti, o semnătură extrem de îndrăzneaţă, care expune aproape impudic fel şi fel de părţi ale corpului uman, inclusiv cele genitale.

„Obiectele reprezintă părţi din corpul uman cum ar fi capul, urechea, piciorul, mâna sau chiar şi penisul. Există însă şi decoraţiuni de perete unde mâna umană este prezentă sau vaze ce reproduc fidel aspectul real al unei inimi.“

Brandul Love Warriors prezintă câteva suporturi pentru lumânări în formă de cap, mai spune reprezentantul The Home, iar Zangra, HK Living şi Bloomingville au în ofertă obiecte decorative ce reprezintă mâna şi piciorul. Versmissen a lansat câteva busturi sau statuete ce ne arată întreg corpul uman.

„Ceea ce face deosebite aceste piese ce intră sub sceptrul obiectelor decorative este viziunea avută de designerul care le-a conceput pentru respectivele branduri. Astfel, fiecare dintre ele are o particularitate ce le face să iasă în evidenţă, prin culoare, dimensiune sau atenţia dată detaliilor.“

Pereţii caselor au devenit la rândul lor galerii, magnetismul pe care îl exercită corpul uman, portretul, fiind vizibil şi aici.

„Oamenii, petrecând mai mult timp în casă, au dat mai multă importanţă interiorului şi au dorit să îşi creeze un mediu cât mai plăcut şi prietenos. Combinând asta cu interesul crescut pentru cumpă­răturile online, am putut observa o cerere ridicată pentru printurile de artă“, spun reprezentanţii Kunis Deco, platformă online de decoraţiuni interioare. Sărutul lui Constantin Brâncuşi, chipuri bronzate de femei exotice sau schiţe ilustrând trupul uman, toate şi-au găsit locul pe pereţii spaţiilor interioare, într-un efort de a schimba energia caselor.

„Oamenii devin din ce în ce mai interesaţi de estetica locuinţelor lor. Prin prisma internetului, suntem expuşi la foarte multă informaţie şi totodată inspiraţie. Astfel, foarte mulţi oameni încep să-şi dorească interioare exact ca în imaginile de pe Pinterest sau Instagram“, mai spune echipa Kunis Deco.

Important este însă ca acest amalgam de informaţii să nu se traducă într-o aglomerare claustrofobică a spaţiului de locuit. Orice schimbare trebuie făcută spre bine, niciodată de dragul schimbării, mai spun designerii.

„Pe partea de design interior, în ultimul an, cu siguranţă cel mai mare accent s-a pus pe utilitate şi obiecte decorative ce ne plac cu adevărat, fiind nevoiţi să privim totul mult mai mult, chiar şi în timpul orelor petrecute muncind de acasă“, mai spune Patrick Iorga, de la The Home.

Ceea ce ar trebui să ne ghideze atunci când vrem să facem o modificare a spaţiului interior este cât de mult avem nevoie de această schimbare şi ce îmbunătăţiri va aduce. „Orice schimbare trebuie să aducă un plus, indiferent că vorbim de confort sau aspect vizual“, conchide el.