Arts & Design

Cum arată una dintre cele mai frumoase berării din Bucureşti şi care este povestea ei: "În trecut, locul a fost şi reşedinţă conspirativă"

14 mar 2018 6110 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

În 2006, un profesor de matematică şi fizică începe să experimenteze cu diferite tipuri de hamei şi malţ în bucătăria sa din Copenhaga. Aparent, formula a fost corectă, forţele s-au completat perfect, aşa că un deceniu mai târziu rezultatul acestui experiment, brandul de bere Mikkeller, a ajuns în 40 de ţări. Din septembrie, Mikkeller a sosit şi în Bucureşti, într-un loc cu o istorie savuroasă, situat chiar în inima Capitalei. Momentul a fost ales ca la carte.

Vineri seara. Beer barul Mikkeller din Piaţa Charles de Gaulles era plin de lume. Pu­blicitari, antreprenori, vedete, expaţi, oameni care pur şi simplu au ieşit de la muncă. Un mix uşor atipic, prezenţa feminină echilibrând frumos clasicul public masculin dintr-o berărie tradiţională. Însă Mikkeller numai berărie tradiţională nu este, pornind de la sortimentele inovatoare propuse, cartofii zdrobiţi cu anşoa din meniul de mâncare şi ajungând la arcadele impresionante ale clădirii care găzduieşte beer pub-ul.

„Mikkeller s-a deschis în Bucureşti pe 29 septembrie 2017 iar investiţia a fost de peste un sfert de milion de euro“, spun reprezentanţii berăriei. Alegerea locului a fost extrem de importantă, aşa că a durat câteva luni bune identificarea spaţiului corect pentru o astfel de iniţiativă.

„Casa în care se află acum beer bar-ul Mikkeller, o vilă cu arhitectură neo-românească, are un trecut bogat, conform istoriilor care circulă în jurul său, dar destul de puţin documentat istoric“, explică Bogdan Ciocodeică, unul dintre arhitecţii care au fost implicaţi în deschiderea primului beer bar Mikkeller din România.

Poate cea mai savuroasă poveste este legată de regele Carol al II-lea, despre care se spune că a folosit casa pe post de reşedinţă conspirativă şi loc de întâlnire cu Elena Lupescu.

„Ulterior, aici s-au perindat pe rând multiple funcţiuni: de la un restaurant cu specific franţuzesc până la sediul unei bănci“, adaugă arhitectul.

Ciocodeică precizează că au fost făcute puţine intervenţii asupra clădirii tocmai pentru a proteja relaţia specială dezvoltată dintre interiorul vilei cu piaţa care o găzduieşte. Cel mai uimitor element sunt desigur imensele arcade care permit comunicarea dintre cele două spaţii.

„Elementele arhitecturale interioare ale casei originale au fost păstrate şi reintegrate într-o manieră complementară cu spaţiul nou amenajat: grinzile de lemn şi şemineul de piatră, deşi parte dintr-un vocabular arhitectural clasic, devin componentele unui limbaj contemporan, aproape abstract“, spune arhitectul. Amenajarea interioară exploatează şi amplifică atmosfera intimă a clădirii, creând un interior atemporal.

„Am reuşit acest lucru printr-o arhitectură bazată pe texturi, culori închise şi lumina punctuală joasă, care lasă spaţiul aproape incognito în penumbră, cumva asemănător localurilor perioadei interbelice“, explică arhitectul. Acest lucru permite pătrunderea luminilor de seară ale pieţei şi receptarea acestora dintr-un unghi privilegiat.

Rezultă un spaţiu care protejează comunitatea din el, dar care comunică armonios cu întregul oraş. Se remarcă ceramica verde superbă, ca ochii unei amante viclene, care îmbracă şemineul şi scara de interior. Aceasta cumva realizează o punte între memoria casei şi intervenţia actuală.

„Atât mesele finisate cu linoleum verde, scaunele cu un design modernist, cât şi corpurile cu abajur de alamă, sunt o reinterpretare contemporană a recuzitei perioadei interbelice“, mai spune Ciocodeică.

Berea la rândul ei este o băutură cu o istorie aparte, dar Mikkeller testează limitele acestui produs milenar, rezultele fiind surprinzătoare. „Mikkeller Bucureşti oferă 20 de beri la tap şi o lungă listă de beri la sticlă şi doză“, spun reprezentanţii Mikkeller.

Acestea acoperă toate stilurile şi profilele de gust posibile în lumea berii: de la beri craft cu zero alcool la starul IPA (India Pale Ale) în toate încarnările lui, la lambicuri fermentate spontan şi până la beri învechite în butoaie de bourbon sau şampanie care pot rivaliza cu un vin bun.

„Pentru Mikkeller, experienţa gustului şi calitatea sunt aspecte în privinţa cărora nu se fac compromisuri, lucru care se reflectă în alegerea celor mai bune ingrediente, utilizarea celor mai inovatoare metode de producţie în cele mai moderne facilităţi.“

Rezultatul este evident în fiecare bere în parte, dar mai ales în beri cu totul speciale cum ar fi IPA-uri care conţin hameiuri cu origine controlată, berliner-uri cu fructe din culturi organice sau stout-uri produse cu unele din cele mai renumite cafele de specialitate din lume, explică reprezentanţii Mikkeller.

Momentul venirii în Bucureşti nu este întâmplător, efervescenţa prin care trece oraşul devenind magnetică pentru investitorii cu nas fin. „Berea craft este încă foarte la început în România, contextul ideal în care Mikkeller poate avea un impact semnificativ. Pentru o piaţă încă la început în privinţa berii craft, reacţia clienţilor a depăşit orice aşteptări“, mai spun reprezentanţii Mikkeller. Există, pe de o parte, un mic segment de iubitori şi cunoscători ai berii craft, „the beer geeks.“ Pe de altă parte, marea majoritate a celor care le-au trecut pragul în cele câteva luni de la deschidere nu cunoştea unici brandul Mikkeller, nici fenomenul berii craft.

„Ei sunt cei care ne-au spus că nu şi-au imaginat că pot exista atâtea feluri de bere şi atâtea gusturi. Apreciat este şi meniul de mâncare, special creat şi gândit să complementeze zecile de tipuri de bere pe care le oferim în orice moment în beer bar-ul nostru“, mai spun reprezentanţii Mikkeller.

În România, berea craft a devenit cunoscută de puţin timp, abia în ultimii ani fiind vizibile tot mai multe investiţii în microberării. În SUA, de exemplu, sunt circa 6.000 de microberării, berea craft fiind în tendinţe de mai bine de 30 de ani.

„În cele patru luni de la deschidere ne-au trecut pragul toate categoriile de clienţi posibile: de la familii cu copii care se bucură de brunch-ul pe care îl oferim în weekend, până la clienţi de vârste venerabile“, mai spun prezentanţii Mikkeller. Totuşi, majoritatea clienţilor au vârste între 25 şi 45 de ani şi sunt în egală măsură bărbaţi şi femei.

Un mix interesant de oameni, care uimeşte prin diversitate, într-o berărie care nu mai este de mult berăria clasică, adăpostită într-o fostă casă conspirativă pentru o iubire interzisă. Aparent, toate calculele au fost făcute ca la carte... o carte de matematică şi ceva fizică.