Călătoria AI a gigantului sud-coreean Samsung urmează o strategie clară: transformarea AI într-o parte integrantă a vieţii de zi cu zi a utilizatorilor. Concentrându-se pe servicii personalizate, Samsung îşi propune să ofere servicii mai bune clienţilor săi şi să îmbunătăţească funcţionalitatea dispozitivelor sale cu ajutorul tehnologiei inteligenţei artificiale. Această viziune este sintetizată în fraza "AI personalizat pentru viaţa de zi cu zi", exprimând angajamentul Samsung de a integra AI în rutina zilnică a utilizatorilor – de la telefoane mobile până la televizoare şi alte aparate electrocasnice.
“Viziunea noastră este de a oferi inteligenţa artificială într-un mod personalizat pentru viaţa de zi cu zi a utilizatorilor. Suntem o companie foarte puternică în domeniul dispozitivelor - avem telefoane, televizoare, aparate electrocasnice ş.a.m.d. Astfel, inteligenţa artificială nu este doar o tehnologie, ci şi un instrument. Folosind AI, dorim să ne ajutăm clienţii. Nu este vorba doar de AI pentru distracţie, ci de modul în care ne folosim de AI pentru sarcinile şi experienţa de zi cu zi a utilizatorilor”, a declarat Daehyun Kim, Corporate Executive Vice President, Samsung Electronics, Head of the Global AI Center în cadrul Samsung Research.
El a dat ca exemplu smartphone-ul, care are stocate atât de multe informaţii şi date despre utilizatori ce pot fi folosite pentru personalizarea experienţei lor.
“Telefonul meu are toate contactele mele, programul meu, mesajele mele, totul. Astfel încât, dacă folosim aceste informaţii cu înţelepciune şi în siguranţă, credem că le putem oferi clienţilor noştri servicii cu un grad ridicat de personalizare. Iar inteligenţa artificială este un instrument foarte bun. AI poate colecta informaţiile mele, îmi poate organiza informaţiile şi apoi poate oferi serviciul potrivit.”
Paşi în această direcţie au fost deja făcuţi. La începutul acestui an, gigantul sud-coreean a lansat noile modele din gama sa de smartphone-uri Galaxy S - S24 Ultra, Galaxy S24 Plus şi Galaxy S24, care au integrată tehnologia inteligenţei artificiale – Galaxy AI - într-o serie de aplicaţii şi funcţionalităţi.
Printre acestea se numără “circle to search” (căutare pe Google printr-un gest de încercuire pe ecran), “interpreter” (conversaţii traduse în timp real), “chat assist” (perfecţionarea tonurilor de conversaţie) şi editare foto cu ajutorul AI. De asemenea, noua sa gamă de televizoare Neo QLED are integrate funcţii AI care îmbunătăţesc calitatea imaginii (AI Upscaling) şi sunetul (Active Voice Amplifier Pro) pentru o experienţă personalizată.
Şi nu în ultimul rând, Samsung a echipat cu inteligenţă artificială şi gama de electrocasnice Bespoke AI, care include frigiderul Family Hub, cuptorul Bespoke AI cu cameră video integrată, maşina de spălat rufe cu uscător integrat Bespoke AI Laundry Combo All-in-One, purificatorul de aer şi aspiratorul robot Bespoke Jet Combo AI.
“Obiectivul nostru este să integrăm inteligenţa artificială în fiecare dispozitiv pe care îl producem - de la telefoane mobile la aparate de uz casnic. Telefonul este un dispozitiv foarte puternic, aşa că este punctul de plecare. Am introdus multe dintre funcţionalităţile de inteligenţă artificială în telefon prin Galaxy AI. Dar nu este vorba doar de telefon. Vrem să includem şi televizoarele, aparate de uz casnic şi zona IoT. Aşa că, unul dintre obiectivele noastre este să oferim servicii AI pentru toate dispozitivele noastre”, a subliniat oficialul Samsung.
Strategia Samsung include atât dezvoltarea propriilor modele AI, cât şi utilizarea tehnologiilor AI dezvoltate de alţi jucători, compania având parteneriate cu lideri din industrie precum Google şi Qualcomm.
„Avem o echipă foarte puternică care poate dezvolta tehnologia AI. Avem propriile noastre modele LLM (large language models) şi, în mod tradiţional, chiar înainte de era inteligenţei artificiale generative, am dezvoltat tehnologia de recunoaştere automată a vorbirii (ASR -Automatic Speech Recognition), tehnologii de inteligenţă artificială vechi, dar foarte bune. Pe lângă dezvoltarea internă a tehnologiilor AI avem şi parteneriate. După se ştie, avem o relaţie foarte bună cu Google şi Qualcomm, iar acestea sunt doar două exemple. Dar suntem foarte deschişi să colaborăm cu orice companie pentru că înţelegem că nu doar noi putem oferi acest nivel de experienţă. Şi, de asemenea, recunoaştem că există şi alte companii bune cu care putem colabora. Aşadar, ideea este că suntem foarte deschişi să colaborăm, să implementăm inteligenţa artificială în dispozitivele noastre, să oferim servicii mai bune”, a punctat Daehyun Kim.
Practic, prin această deschidere către colaborare, Samsung se asigură că încorporează cele mai bune tehnologii în dispozitivele sale. Însă, în acelaşi timp, prin construirea unei echipe interne puternice de cercetare şi dezvoltare, gigantul sud-coreean a dezvoltat şi propriile tehnologii AI care includ mai multe modele de tip LLM proprii, ce sunt folosite intern. Proiectele implică propriile modele de generare web, de generare de cod şi imagini, cu un accent semnificativ pe modelele multimodale care integrează date de tip text, voce şi vizuale. De exemplu, Samsung a dezvoltat un model AI pentru sumarizarea textelor şi traducerea e-mail-urilor în alte limbi, un asistent AI pentru programare şi un generator AI de imagini.
Aşadar, inteligenţa artificială generativă, care a arătat întregii lumi puterea AI, reprezintă o prioritate pentru Samsung, compania obţinând progrese în arii cheie precum procesarea datelor şi modelarea AI.
O altă zonă cheie pentru Samsung este protejarea confidenţialităţii datelor prin rularea unui procent cât mai ridicat de modele de AI direct pe dispozitiv. Inteligenţa artificială prezentă direct pe dispozitivele utilizatorilor este concepută pentru a gestiona sarcinile la nivel local, fără a le transfera către alte sisteme. Samsung îşi propune să dezvolte o tehnologie AI pe dispozitiv de vârf la nivel mondial prin optimizarea cipurilor, a software-ului de sistem şi a algoritmilor AI, asigurând astfel confidenţialitatea utilizatorilor şi o procesare eficientă a datelor.
Accentul este pus astfel pe un AI hibrid, îmbinând soluţiile de AI pe dispozitiv şi în cloud pentru a optimiza performanţa şi confidenţialitatea.
„De fiecare dată când spun <<inteligenţă artificială pe dispozitiv>>, oamenii cred că vom face doar inteligenţă artificială pe dispozitiv, dar nu este aşa. Vom lucra cu inteligenţă artificială hibridă pentru că ştim că nu se poate face doar pe dispozitiv. Inteligenţa artificială de pe dispozitiv trebuie să funcţioneze împreună cu alte servicii cloud. Avem o echipă de cercetare şi dezvoltare foarte puternică în ceea ce priveşte AI-ul rulat pe dispozitiv. Fiind o companie de dispozitive, înţelegem foarte bine dispozitivele - de la hardware, cum ar fi cipurile, până la software de sistem şi servicii. Şi astfel avem capacitatea de a ne dezvolta propria tehnologie”, a precizat Daehyun Kim.
Oficialii Samsung au subliniat totodată angajamentul companiei faţă de confidenţialitate şi practicile etice în materie de AI, urmărind să democratizeze beneficiile AI pentru a îmbunătăţi viaţa de zi cu zi a oamenilor. Practic, viziunea Samsung este aceea de a integra AI în diverse dispozitive, fără a face însă compromisuri în ceea ce priveşte confidenţialitatea sau securitatea.